Saturday, March 7, 2009

GASTRIK: APA DAN PUNCA

APAKAH DIA GASTRIK

Gastrik adalah suatu keadaan di mana sistem penghadaman mengalami masalah berlebihan asid. Apabila wujud berlebihan asid dalam sistem penghadaman akan wujuk keadaan seperti pedih perut, sakit ulu hati (kawasan pusat), senak peruk, kembung dan sebagainya.

PUNCA GASTRIK:

Terdapat beberapa punca gastrik, antaranya:

1) STRES:
Stres memainkan peranan penting dalam menyebabkan gastrik. Apabila stres, lebihan asid akan dikeluarkan dan apabila asid itu keluar tanpa ada makanan di dalam perut, ini akan menyebabkan gangguan kepada dinding perut. Jika keadaan ini berlarutan dalam masa yang lama perut boleh menjadi tidak selesa, sakit, kembung, senak dan sebagainya. Jika terus dibiarkan ia boleh menyebabkan ulser di mana dinding perut menjadi nipis akibat dimakan asid.

Stres berlaku dalam beberapa keadaan, antaranya:
a) Tidur lewat:
Tidur lewat untuk belajar, main game komputer, chatting, melayari internet, membuat kerja sekolah dan pejabat dan sebagainya.....Tidur lewat boleh menyebabkan stres kerana ia berlawanan dengan fitrah diri. Allah s.w.t. menjadikan malam untuk manusia berehat. Jika tidak direhatkan akan mewujudkan keadaan tegang pada saraf dan ini akan menyebabkan lebihan asid dikeluarkan ke dalam perut. Sebab itulah orang yang berjaga malam akan sering berasa lapar. Lebih buruk jika tidak melayani tuntutan perut untuk diisi walaupun berasa lapar.
b) Asyik:
Asyik boleh menyebkan stres kepada saraf walaupun tanpa disedari oleh seseorang. Dia hanya akan sedar setelah selasai keasyikannya itu. Sebagai contoh seseorang yang chatting untuk 2 atau tiga jam. Dalam keadaan merenung skrin komputer dan memberikan tumpuan kepada chatting telah menyebabkan stres kepada saraf mata dan saraf otak. Setelah dia menamatkan chattingnya seseorang itu biasanya berasa letih. Adakalanya dia berasa kembung perut yang tidak selesa akibat "masuk angin"
c) Belajar dan Kerja:
Kadang-kadang kita terlalu sibuk dengan belajar dan kerja hingga tidak sempat memberi ruang kepada rohani, emosi, fikiran dan tubuh badan untuk mendapat haknya masing-masing. Diri kita ada haknya dan secara natural dalam kehidupan insan jika sesuatu itu tidak didapati apabila diminta akan menyebabkan rasa tidak senang. Perut yang minta diisi apabila tiba masanya tetapi tidak dilayan permintaannya maka asid yang telah keluar itu akan mengganggu dinding perut.
d) Tekanan:
Tekanan boleh datang daripada beberapa sebab seperti:
i) Peristiwa sedih
ii) Geram dan marah
iii)Keadaan tidak gembira seperti tidak gembira dengan kursus yang diambil, tidak gembira dengan suasa kerja dan sebagainya.
iv) Tugasan belajar atau kerja yang terlalu banyak dan tidak dapat diuruskan dengan baik tugasan-tugasan itu.

Oleh itu berikanlah kepada diri haknya.

No comments:

Post a Comment